Lekkie figury od samego początku biorą czynny udział w walce o
uzyskanie przewagi w debiucie.
Wprowadzenie do gry każdej z nich zwykle nie wymaga więcej
niż wykonania jednego ruchu.
Skoczki i Gońce za osłoną swoich pionków
wzmacniają nacisk na centrum, Gońce wiążą Skoczki
przeciwnika
i atakują słabe pola w obozie przeciwnika.
Najwięcej motywów taktycznych powstaje właśnie z udziałem
lekkich figur.
de Legal - Saint Brie
Cafe de la Regence, 1750r.
---------------------------
1. e2-e4
e7-e5
2. Sg1-f3
d7-d6
3. Gf1-c4
Gc8-g4
4. Sb1-c3
g7-g6
5. Sf3xe5 ! Gg4xd1
6. Gc4xf7+ Ke8-e7
7. Sc3-d5 MAT
końcowa pozycja:


















































































3 |
Nie
wprowadzaj za szybko Hetmana do gry |
Hetman jest zbyt cenny by go wprowadzać do gry już na samym
początku partii.
Nawet jeśli Ci się wydaje, że grając tak silną figurą uzyskasz
korzyści materialne to jesteś w błędzie.
Taka taktyka może przynieść efekt w pojedynczych partiach i
tylko z bardzo słabymi graczami.
Hetman wprowadzony na początku gry, narażony jest na ataki
każdej słabszej od niego figury,
będzie musiał uciekać przed Skoczkiem, Gońcem,
Wieżą a nawet przed pionkiem.
Takie "przegonienie" Hetmana to zysk ruchu dla
przeciwnika. Często figury rozwinięte kosztem Hetmana
są w stanie przystąpić do decydującego ataku zanim strona
przeciwna zdąży rozwinąć jakąkolwiek inną od Hetmana
figurę.
Wiele partii w których za wcześnie wyprowadzono Hetmana, kończy
się jego złapaniem.
przykładowa partia:
1. e2-e4
e7-e5
2. f2-f4
Hd8-h4+
3. g2-g3
Hh4-h6
4. Sb1-c3
e5xf4
5. d2-d4
Hh6-f6
6. Sc3-d5
Hf6-c6
7. Gf1-b5
Jeśli czarne zabiłyby Hetmanem Gońca to po ruchu
Sd5xc7+ straciłyby Hetmana
7. ...
Hc6-d6
8. Gc1xf4
Hd6-g6
9. Sd5xc7+ Ke8-d8
10.
Sc7xa8 Hg6xe4+
11.
Hd1-e2 He4xh1
12.
Gf4-c7 MAT
4 |
Nie
wykonuj niepotrzebnie kilku ruchów tą sama figurą |
Mądrze rozegrany debiut to taki, w którym pionki i figury zajęły
swoje pozycje wykonując jak najmniejszą ilość posunięć.
Pamiętaj, gdy wykonujesz kolejny, niepotrzebny ruch tą
samą figurą - Twój przeciwnik w tym czasie wyprowadzi
przynajmniej o jedną figurę więcej. To zwykle wystarcza do
przejęcia inicjatywy i zaatakowania jako pierwszy.
Jeśli masz okazję wymienić figurę (np.Skoczka) którą
wykonałeś jedno posunięcie za figurę którą Twój przeciwnik
wykonał np. trzy posunięcia - wymień się -
to korzystna wymiana.
5 |
Zabezpiecz jak najszybciej swojego Króla |
Nie zwlekaj z wykonaniem roszady, ani nie pozwól przeciwnikowi
na zderoszowanie Twojego Króla.
Król "maruder" który ociąga się z wykonaniem roszady jest
częstym "bohaterem" wielu krótkich przegranych partii.
Jeśli widzisz, że Twój przeciwnik zwleka z roszadą szukaj
taktycznych możliwości szybkiego zakończenia partii.
przykładowa partia w której czarne zwlekały z wykonaniem roszady
Capablanca - Meyer
Nowy Jork, 1908r.
---------------------------
1. e2-e4
e7-e5
2. Sg1-f3
Sb8-c6
3. Gf1-b5
a7-a6
4. Gb5-a4
Sg8-f6
5. d2-d4
Sf6xe4
6. d4-d5
Sc6-e7
7. Sf3xe5
b7-b5
8. Ga4-b3
Gc8-b7
9. d5-d6 !
Se4xd6
10. Hd1xd6 !
c7xd6
11. Gb3-f7 MAT
6 |
Nie
osłabiaj niepotrzebnie pozycji swojego Króla |
Król jest najcenniejszą figurą i powinien być odpowiednio
zabezpieczony przez całą partię.
Dopiero w końcówce gry, kiedy na szachownicy jest bardzo mało
figur Król z figury atakowanej staje się atakującą.
Do tego momentu winien być osłonięty, najczęściej własnymi
pionkami.
Nie osłabiaj jego pozycji, ani wtedy kiedy jeszcze stoi w
pozycji wyjściowej, ani też po wykonaniu roszady.
przykładowa rozgrywka (niepotrzebne osłabienie Króla
w pozycji wyjściowej)
przykładowe pozycje po wykonaniu roszady
jeśli nie jesteś do tego zmuszony - nie osłabiaj pozycji swojego
Króla
7 |
Ustawiaj Wieże na otwartych liniach albo takich,
które mogą być wkrótce otwarte |
Wieża jest figurą dalekosiężną i jej siła wzrasta kiedy
jest ustawiona na otwartej linii czyli takiej na której nie ma
pionków.
Figura ta włącza się do gry dopiero po kilku posunięciach,
zwykle po tym jak pionki i lekkie figury są już wyprowadzone
a Król wykonał roszadę.
Ustawiaj Wieże na otwartych liniach, a jeśli takich nie
ma to na liniach które mogą zostać otwarte, czyli w praktyce
za pionkami które mogą zostać wymienione - co doprowadzi do
usunięcia pionów z linii działania Wież.
O sztuce rozgrywania otwarć (debiutów) przeczytasz w dziale
SZACHY DLA
POCZĄTKUJĄCYCH
Powrót