+ przeciwko

 

                Matowanie samotnego Króla przy pomocy samego Hetmana nie jest możliwe.
                Hetman musi współpracować z własnym Królem.

 

                Odbywa się to w trzech etapach.

                1.  Ograniczaj Hetmanem Króla przeciwnika spychając go ku brzegowi szachownicy.

                2.  Zamknij Króla w momencie w którym znajdzie się on na skraju szachownicy.
                        Uważaj na PATA.   Król przeciwnika mimo zamknięcia musi mieć pewną swobodę ruchów

      

Od momentu zamknięcia Króla na ostatniej linii możesz "zapomnieć" o Hetmanie
    Wykonasz nim ostatnie, matujące posunięcie.

 

                3.  Sprowadź do pomocy swojego Króla.

 

                                                             przykładowa pozycja










                                                          1.  Hb7-b3










                                                          biały Hetman kolejnymi posunięciami ogranicza czarnego Króla

                                                          1.  ...              Kd4-c5
                                                             2.  Kh7-g6










                                                             Czarne starają się jak najdłużej utrzymać swojego Króla blisko centrum

                                                             Białe nie mogąc ograniczyć przeciwnika Hetmanem - przybliżają   
                                                             swojego Króla

                                                             2.  ...              Kc5-d4
                                                             3.  Hb3-c2










                                                             Kolejnymi posunięciami białe realizuja plan spychania czarnych
                                                             na skraj szachownicy

                                                  3.  ...             Kd4-d5
                                                 4.  Hc2-c3     Kd5-e4
                                                 5.  Hc3-d2     Ke4-e5
                                                 6.  Hd2-d3     Ke5-f4
                                                 7.  Hd3-e2










                                                             Po kilku posunięciach zmniejszyła się swoboda ruchów czarnego Króla

                                                 7.  ...             Kf4-g3
                                                 8.  He2-f1      Kg3-g4
                                                 9.  Hf1-f2










                                                             Ważny moment. Czarny Król musi stanąć na skraju szachownicy

                                                 9.  ...             Kg4-h3
                                               10.  Hf2-g1










                                                             Czarny Król został zamknięty na linii h
                                                             Od tego momentu białe "zapominają" o Hetmanie

                                               10.  ...             Kh3-h4
                                               11.  Kg6-f5










                                                             Biały Król włącza się do gry. Zapamiętaj ten sposób "pościgu".
                                                             Białe idą krok ZA Królem przeciwnika

                                                             Sprawdź co byłoby gdyby zamiast posunięcia białe nadal grały
                                                             w duchu ograniczania czarnego Króla i zagrały 11.Hg2

                                               11.  ...              Kh4-h3
                                               12.  Kf5-f4










                                                             Czarne wykonują ostatni ruch.










                                                             MAT
                                                             Białe mogły dać mata jeszcze dwoma innymi sposobami
                                                             Znajdź je


 

 

 

przykładowe  zakończenia

 

 





 



     




 



 

 

 

 

Powrót do działu SZKÓŁKA Powrót