+ przeciwko

 

                Matowanie Wieżą i Królem jest już bardziej skomplikowane niż matowanie dwoma Wieżami.
                Wygrana zależy od współpracy obydwu matujących figur.

                Podobnie jak i w poprzednich końcówkach, Króla przeciwnika należy zepchnąć na brzeg szachownicy.

 

                                                             przykład:










                                                             1.   Ka1-b2        Ke5-d5
                                                             2.   Kb2-c3        Kd5-e5 










                                                             Biały Król zbliżył się do przeciwnika który stara się jak najdłużej utrzymać w centrum
                                                             Następnym  ruchem białe rozpoczynają znany Ci już (z matowania Hetmanem)
                                                             pościg  O KROK  ZA  czarnym Królem.
                                                             Niektórzy szachiści mówią, że Biały Król idzie za czarnym "o ruch skoczka"

                                                             Cel tego manewru jest prosty, czarny Król prędzej czy później będzie musiał się cofnąć
                                                             stając naprzeciwko białego Króla, a to z kolei umożliwi Wieży odrzucenie Króla o kolejną linię.


                                                             3.   Kc3-d3        Ke5-d5










                                                             Zapamiętaj tę pozycję.
                                                             Moment w którym Króle stają naprzeciwno siebie jest okazją
                                                             do odrzucenia Króla przeciwnika
 

                                                             4.   Wh1-h5+










                                                             4.   ...                  Kd5-d6
                                                             5.   Kd3-e4










                                                             Biały Król konsekwentnie ustawia się "o ruch skoczkowy"
                                                             Jeśli teraz czarne zagrają Ke6 to biała Wieża znowu odrzuci czarnego Króla


                                                             5.   ...                 Kd6-c6
                                                             6.   Ke4-d4        Kc6-b6
                                                             7.   Kd4-c4        Kb6-c6










                                                             Czarne zostają znów zmuszone do ustawienia swojego Króla naprzeciwko białego.
                                                             Gdyby zagrały 6....Ka6 zostałyby od razu zamknięte po ruchu 7.Wb5
 

                                                             8.   Wh5-h6+      Kc6-d7
                                                             9.   Kc4-c5










                                                             I  znowu  biały Król staje o ruch skoczkowy od czarnego Król
 

                                                             9.   ...                 Kd7-e7
                                                           10.   Kc5-d5        Ke7-f7
                                                           11.   Kd5-e5        Kf7-g7










                                                            12.   Wh6-a6
                                                            typowy manewr

                                                            13.   ...                Kg7-f7










                                                            14.   Wa6-b6
                                                            Białe wykonują tzw, ruch wyczekujący
                                                            Teraz posunięcie przypada na czarne, ich Król po ruchu Ke7 zostanie odrzucony
                                                            na ostatnią ósmą linię, a ruch Kg7 tylko nieznacznie przedłuża obronę.

                                                            14.   ...                Kf7-g7
                                                            15.   Ke5-f5       Kg7-h7










                                                            16.   Wb6-g6

                                                            Czarny Król został zamknięty.
                                                            Teraz plan białych jest prosty.
                                                            Odciąć czarnemu Królowi drogę ucieczki i zmatować Wieżą.










                                                            15.   ...                Kh7-h8
                                                            16.   Kf5-f6        Kh8-h7
                                                            17.   Kf6-f7        Kh7-h8










                                                            18.   Wg6-h6  MAT










 

 

 

 

Powrót do działu SZKÓŁKA Powrót