Szachownica - czyli zanim rozpoczniesz partię |
Zanim rozpoczniesz pierwszą partię szachów,
zapoznaj się z areną zmagań.
Szachownica to teren na którym rozegrasz wiele pojedynków. Dziesiątki,
setki a może i tysiące partii.
Każda rozgrywka będzie inna, choć szachownica pozostanie wciąż ta sama...
Pewnie zapytasz co ciekawego może być w zwykłej planszy do gry?
Przecież każde pole jest identyczne, nie jest ani większe ani mniejsze
od innych, i w zasadzie poza tym,
że połowa pól jest ciemna a połowa jasna to "chyba" nic więcej o
szachownicy wiedzieć nie trzeba...
spójrz na pozycję poniżej:

Biały Król zmierza do pola a8, punktu zaznaczonego czarnym kołem.
Ma do wyboru trzy możliwości.
Wskaż najkrótszą drogę.
A teraz sprawdź każdą z osobna.
Okazuje się, że każdą drogą Król osiągnie cel w
7 posunięciach
Dziwne?
Gdyby w rozpatrywanej pozycji umieścić czarne pionki na polach a6 i
b6
okazałoby się, że jedyną drogą byłaby trasa ZIELONA.
Szachy są grą wojenną. Im bardziej będziesz je
poznawał tym więcej zauważysz analogii do wojny.
Szachownica jest Twoim polem bitwy, terenem który wbrew temu co się na
pierwszy rzut oka wydaje
nie jest tylko płaską i gładką planszą do gry. To teren nierównomiernie
ukształtowany, który wymaga od gracza
ciągłego wglądu w sytuację, oceny
aktualnej pozycji i wyszukiwania "lepszych" i "słabszych" pól.
Na szachownicy znajdziesz pola o które od początku partii należy walczyć, dążyć do ich opanowania by później
jak ze
wzgórza kontrolować przebieg bitwy.
Środek szachownicy jest takim wzgórzem.
Miejsce to nazywamy CENTRUM i zawiera się ono w polach d4,e4,d5,e5

         
         
         
         
         
         
         
         

Każda
figura ustawiona w centrum ma większy zasięg
niż ustawiona na brzegu lub w rogu szachownicy.
Z centrum zwykle może być szybko przerzucona w każdy rejon
szachownicy. |
przykłady:

         
         
         
         
         
         
         
         

Hetman w centrum atakuje 27 pól

         
         
         
         
         
         
         
         

Skoczek w centrum szachownicy stoi idealnie. Kontroluje
8 pól

         
         
         
         
         
         
         
         

Goniec w centrum szachownicy atakuje 13 pól
Wieża w każdym miejscu pustej szachownicy kontroluje
14 pól
W praktyce mówiąc o centrum mamy na myśli tzw. CENTRUM
ROZSZERZONE,
które zawiera się w polach c4, d4, e4, f4,
c5, d5, e5, f5

         
         
         
         
         
         
         
         
I o te pola najczęściej toczy się walka od pierwszych posunięć.
Opanowanie centrum jest głównym celem początkowej fazy gry.
Początek rozgrywki w bardzo dużym uproszczeniu wygląda zwykle tak:
Obie strony wyprowadzają najpierw pionki centralne za osłoną których
wyprowadzają "lekkie figury" czyli Skoczki i Gońce.
Potem zabezpieczają Króla i za osłoną pionków i lekkich figur
wprowadzają
do gry "ciężkie figury" tj. Hetmana i Wieże.
Wieże staramy się ustawiać na otwartych liniach bądź takich które mogą być
otwarte.
Poniżej przykładowa pozycja, w której białe grały prawidłowo
i po 6 posunięciach mają wyprowadzone lekkie figury.
Białe pionki opanowały centrum, same będąc wspierane figurami.
Czarne wykonywały posunięcia bez angażowania się w walkę o centrum.
Ich pionki figury nie opanowały żadnego z centralnych pól.
Pozycja czarnych już jest bardzo trudna.

         
         
         
         
         
         
         
         

 |
PODSUMOWANIE:
• zajmuj centrum pionkami
• wyprowadzaj lekkie figury, najpierw Skoczki potem Gońce
• zabezpiecz Króla (roszada)
• za osłoną pionków i figur wprowadź do gry Hetmana
• ustaw swoje Wieże na liniach które mogą zostać otwarte |
Powrót
|