Szachownica - czyli zanim rozpoczniesz partię

 

                Zanim rozpoczniesz pierwszą partię szachów, zapoznaj się z areną zmagań.
                Szachownica to teren na którym rozegrasz wiele pojedynków. Dziesiątki, setki a może i tysiące partii.
                Każda rozgrywka będzie inna, choć szachownica pozostanie wciąż ta sama...
                
                Pewnie zapytasz co ciekawego może być w zwykłej planszy do gry?

                Przecież każde pole jest identyczne, nie jest ani większe ani mniejsze od innych, i w zasadzie poza tym,
                że połowa pól jest ciemna a połowa jasna to "chyba" nic więcej o szachownicy wiedzieć nie trzeba...
 

                                                            spójrz na pozycję poniżej:

                                                            Biały Król zmierza do pola a8, punktu zaznaczonego czarnym kołem.
                                                            Ma do wyboru trzy możliwości. 
                                                            Wskaż najkrótszą drogę.

                                                            A teraz sprawdź każdą z osobna.
                                                            Okazuje się, że każdą drogą Król osiągnie cel w 7 posunięciach
                                                            Dziwne?  

                                                            Gdyby w rozpatrywanej pozycji umieścić czarne pionki na polach a6 i b6
                                                            okazałoby się, że jedyną drogą byłaby trasa ZIELONA.

 

               Szachy są grą wojenną. Im bardziej będziesz je poznawał tym więcej zauważysz analogii do wojny.
                Szachownica jest Twoim polem bitwy, terenem który wbrew temu co się na pierwszy rzut oka wydaje
                nie jest tylko płaską i gładką planszą do gry.  To teren nierównomiernie ukształtowany, który wymaga od gracza
                ciągłego wglądu w sytuację,  oceny aktualnej pozycji i wyszukiwania "lepszych" i "słabszych" pól. 
                Na szachownicy znajdziesz pola o które  od początku partii należy walczyć, dążyć do ich opanowania by później
                jak ze wzgórza kontrolować przebieg bitwy.

                Środek szachownicy jest takim wzgórzem.

 

 

Miejsce to nazywamy CENTRUM  i zawiera się ono w polach d4,e4,d5,e5











 

Każda figura ustawiona w centrum  ma większy zasięg
niż ustawiona na brzegu lub w rogu szachownicy.
Z centrum zwykle może być szybko przerzucona w każdy rejon szachownicy.


 

                                                             przykłady:










                                                              Hetman w centrum atakuje 27 pól

 












Hetman na skrajnej linii atakuje 21 pól
 








Hetman w rogu atakuje 21 pól

 

 

 










                                                               Skoczek w centrum szachownicy stoi idealnie. Kontroluje 8 pól

 

 












Im dalej od centrum znajduje się Skoczek tym mniejszy jest
jego zasięg
 








Mobilność Skoczka w w rogu szachownicy jest najmniejsza
 

 

 










                                                             Goniec w centrum szachownicy atakuje 13 pól
 












Goniec w rogu kontroluje 7 pól
 








Goniec w brzegu szachownicy atakuje 7 pól


 

 










                                                              Wieża w każdym miejscu pustej szachownicy kontroluje 14 pól
 










 









 

 

                                                          

                W praktyce mówiąc o centrum mamy na myśli tzw. CENTRUM  ROZSZERZONE,
                które zawiera się w polach  c4, d4, e4, f4, c5, d5, e5, f5

                             










                                                             I o te pola najczęściej toczy się walka od pierwszych posunięć. 
                                                             Opanowanie centrum  jest głównym celem początkowej fazy gry.
 

                                                             Początek rozgrywki  w bardzo dużym uproszczeniu wygląda zwykle tak:

                                                             Obie strony wyprowadzają najpierw pionki centralne  za osłoną których
                                                             wyprowadzają "lekkie figury"  czyli Skoczki i Gońce.
                                                             Potem zabezpieczają  Króla i za osłoną pionków i lekkich figur wprowadzają
                                                             do gry "ciężkie figury" tj. Hetmana i Wieże.
                                                             Wieże staramy się ustawiać na otwartych liniach bądź takich które mogą być otwarte.           


                                                             Poniżej przykładowa pozycja, w której białe grały prawidłowo
                                                             i po 6 posunięciach mają wyprowadzone lekkie figury.
                                                             Białe pionki opanowały centrum, same będąc wspierane figurami.
                                                             Czarne wykonywały posunięcia bez angażowania się w walkę o centrum.
                                                             Ich pionki figury nie opanowały żadnego z centralnych pól.
                                                             Pozycja czarnych już jest bardzo trudna.










 

PODSUMOWANIE:
• zajmuj centrum pionkami
• wyprowadzaj lekkie figury, najpierw Skoczki potem Gońce
• zabezpiecz Króla (roszada)
• za osłoną pionków i figur wprowadź do gry Hetmana
• ustaw swoje Wieże na liniach które mogą zostać otwarte

 

 

             
 

Powrót do działu SZKÓŁKA Powrót