Końcówka w której jedna ze stron posiada Hetmana (i Króla)
a druga Gońca (i Króla).
przykład:
Białe dążą do zepchnięcia czarnego Króla na brzeg szachownicy,
1. ...
Gf8-d6 2. Ha1-d4
2. ...
Gd6-f4
Białe mają dwie silne groźby:Hg7+ i Hg1+ ze zdobyciem Gońca 3. ... Gf4-g3
Wszystkie inne odejścia Gońca skończyłyby się jego stratą,
ciekawy i wart przeanalizowania wariant powstawał po: 4. Hd4-e3+ Kg5-g4
5. He3-f3+ Kg4-h3 Po 5....Kh4 czarne przegrywały po 6.Kf5 i MAT następnym ruchu
6. Ke4-f5
Kh3-h2
Czarne zmuszone są do ruchu Gońcem. 7. ... Gg3-b8
8. Hf3-h3+ Kh2-g1
9. Kg4-f3
|
||||||